پژوهشگران در مسیر کار پژوهشی خود تلاش زیادی می کنند تا کارشان شناخته شود و شهرت علمی پیدا کنند، پروفایل های پژوهشی، ابزارهای مبتنی بر وب هستند که این امکان را برای پژوهشگران فراهم می کند تا؛ احتمال استناد به مقالات خود را افزایش دهند (رویت پذیری)، خود را از سایر پژوهشگران متمایز کنند (حل مشکل مربوط به افراد دارای نام و نام خانوادگی مشابه یا دو قسمتی) به عنوان مثال ارکید راه حلی برای ابهام زدایی نام نویسنده ارائه کرده است، زمینه برای دسترسی سریع و همکاری با سایر پژوهشگران ایجاد شود، پرسش و پاسخ با سایرین میسر شود، تولیدات علمی (مقاله مجله،کتاب، مقاله کنفرانس و …) سایر پژوهشگران را مدیریت کنند و نسبت به تولیدات علمی در حوزه خود آگاه باشند، از فرصت های شغلی اطلاع یابند و شانس خود را برای دریافت بودجه برای انجام پژوهش افزایش دهند و مهمتر اینکه بتوانند با اختصاص نام منحصر به فرد برای خود، هویت و رزومه آنلاین داشته باشند.
زمانی که پژوهشگران پروفایل های علمی خود را ایجاد و ویرایش می کنند، کیفیت و کمیت تولیدات علمی آن ها دقیق و به دور از خطا می تواند مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مزیت های این شبکه ها افزایش رتبه آلتمتریکس است. که در واقع مکملی ست برای روش های سنتی علم سنجی که تنها میزان استناد به مدارک در نظر گرفته می شد با این روش نه تنها میزان استناد بلکه تعداد مدارک به اشتراک گذاشته شده، نشانه گذاری، بارگذاری، مشاهده، لایک، استناد، اشتراک، کلیک، تعداد نظرات، میزان مطرح شدن در توییتر، فروم ها، شبکه های اجتماعی نیز در نظر گرفته می شود زیرا که حضوردر وب می تواند رتبه آلتمتریکس پژوهشگران را افزایش دهد.
این پروفایل ها به وسیله ارائه دهندگانی همچون اورکید، ریسرچر آی دی، آکادمیا، لینکداین، شبکه اجتماعی مندلی، گوگل اسکولار، وب آف ساینس، پایگاه استنادی اسکوپوس، شبکه اجتماعی ریسرچ گیت در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد همچنین برخی از این وب سایت ها مکمل یکدیگر هستند. به طور کلی پروفایل های پژوهشی شامل: نام، وابستگی سازمانی، شاخص h (h-index) و شبکه هم تالیفی هستند.
وب سایت | آدرس | عملکرد اصلی | شروع به فعالیت | کاربران |
ResearcherID | http://www.researcherid.com | صدور شناسه های منحصر به فرد برای نویسندگان | 2008 | همه پژوهشگران |
Google Scholar Citations | https://scholar.google.com/citations | تجمیع پیوندها به نشریات قابل مشاهده در Google، پیگیری نقل قول ها، پیمایش به نمایه های همکاران | 2012 | همه پژوهشگران |
ORCID | https://orcid.org | صدور شناسه های منحصر به فرد برای ابهام زدایی از نام نویسنده و همکار | 2012 | همه پژوهشگران |
ResearchGate | https://www.researchgate.net | شبکه های اجتماعی علمی، بحث و به اشتراک گذاری انتشارات | 2008 | همه پژوهشگران |
Academia.edu | http://www.academia.edu | شبکه های اجتماعی علمی، بحث و به اشتراک گذاری انتشارات | 2008 | همه پژوهشگران |
Mendeley | http://www.mendeley.com | مدیریت استناد | 2008 | همه پژوهشگران |
Scopus | https://www.scopus.com/ | اختصاص خودکار شناسه نویسنده ارائه معیارهای استناد فراهم آوری شاخص h پوشش از Web of Science | 1880 |
پلامکس متریکس (ادغام با اسکوپوس): شاخص سنجش اثرگذاری علمی
پلامکس شاخص های تحقیقاتی مناسبی را برای انواع محصولات علمی جمعآوری و آنها را به پنج دسته جدا طبقه بندی کرده است. این پنج دسته شامل استناد(Citation)، استفاده(Usage)، جذب(Captures)، اشاره(Mentions)، رسانه اجتماعی(Social Media) است. در این سنجش تاکنون 67 نوع محصول پژوهشی در نظر گرفته شده است که ردیابی آن توسط ID های مختلفی صورت می گیرد.
منابع:
صراف زاده، مریم: ارتباطات علمی در فضای مجازی؛ ضرورت حضور پژوهشگران در وب اجتماعی
مرکز اسناد علمی و اطلاع رسانی دانشگاه علم و صنعت – دفتر علم سنجی؛ شیوه ویرایش و ایجاد پروفایل پژوهشگران در اسکوپوس
Gasparyan, A. Y., Nurmashev, B., Yessirkepov, M., Endovitskiy, D. A., Voronov, A. A., & Kitas, G. D. (2017). Researcher and author profiles: opportunities, advantages, and limitations. Journal of Korean medical science, 32(11), 1749.
Manage Your Research Output (2021). https://guides.lib.uh.edu/ResearchOutput
https://plumanalytics.com/learn/about-metrics