تبریز، میدان جهاد، خیابان ورزش، کوی نسترن، پلاک 59
ساعت کاری: همه روزه از 8 الی 17
فکریدهفکریده

چگونه خود را به عنوان پژوهشگر در سطح جهانی معرفی کنیم؟

پژوهشگران در مسیر کار پژوهشی خود تلاش زیادی می کنند تا کارشان شناخته شود و شهرت علمی پیدا کنند، پروفایل های پژوهشی، ابزارهای مبتنی بر وب هستند که این امکان را برای پژوهشگران فراهم می کند تا؛ احتمال استناد به مقالات خود را افزایش دهند (رویت پذیری)، خود را از سایر پژوهشگران متمایز کنند (حل مشکل مربوط به افراد دارای نام و نام خانوادگی مشابه یا دو قسمتی) به عنوان مثال ارکید راه حلی برای ابهام زدایی نام نویسنده ارائه کرده است، زمینه برای دسترسی سریع و همکاری با سایر پژوهشگران ایجاد شود، پرسش و پاسخ با سایرین میسر شود، تولیدات علمی (مقاله مجله،کتاب، مقاله کنفرانس و …) سایر پژوهشگران را مدیریت کنند و نسبت به تولیدات علمی در حوزه خود آگاه باشند، از فرصت های شغلی اطلاع یابند و شانس خود را برای دریافت بودجه برای انجام پژوهش افزایش دهند و مهمتر اینکه بتوانند با اختصاص نام منحصر به فرد برای خود، هویت و رزومه آنلاین داشته باشند.

زمانی که پژوهشگران پروفایل های علمی خود را ایجاد و ویرایش می کنند، کیفیت و کمیت تولیدات علمی آن ها دقیق و به دور از خطا می تواند مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مزیت های این شبکه ها افزایش رتبه آلتمتریکس است. که در واقع مکملی ست برای روش های سنتی علم سنجی که تنها میزان استناد به مدارک در نظر گرفته می شد با این روش نه تنها میزان استناد بلکه تعداد مدارک به اشتراک گذاشته شده، نشانه گذاری، بارگذاری، مشاهده، لایک، استناد، اشتراک، کلیک، تعداد نظرات، میزان مطرح شدن در توییتر، فروم ها، شبکه های اجتماعی نیز در نظر گرفته می شود زیرا که حضوردر وب می تواند رتبه آلتمتریکس پژوهشگران را افزایش دهد.

این پروفایل ها به وسیله ارائه دهندگانی همچون اورکید، ریسرچر آی دی، آکادمیا، لینکداین، شبکه اجتماعی مندلی، گوگل اسکولار، وب آف ساینس، پایگاه استنادی اسکوپوس، شبکه اجتماعی ریسرچ گیت در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد همچنین برخی از این وب سایت ها مکمل یکدیگر هستند. به طور کلی پروفایل های پژوهشی شامل: نام، وابستگی سازمانی، شاخص h (h-index) و شبکه هم تالیفی هستند.

وب سایتآدرسعملکرد اصلیشروع به فعالیتکاربران
ResearcherIDhttp://www.researcherid.comصدور شناسه های منحصر به فرد برای نویسندگان2008همه پژوهشگران
Google Scholar Citationshttps://scholar.google.com/citationsتجمیع پیوندها به نشریات قابل مشاهده در Google، پیگیری نقل قول ها، پیمایش به نمایه های همکاران2012همه پژوهشگران
ORCIDhttps://orcid.orgصدور شناسه های منحصر به فرد برای ابهام زدایی از نام نویسنده و همکار2012همه پژوهشگران
ResearchGatehttps://www.researchgate.netشبکه های اجتماعی علمی، بحث و به اشتراک گذاری انتشارات2008همه پژوهشگران
Academia.eduhttp://www.academia.eduشبکه های اجتماعی علمی، بحث و به اشتراک گذاری انتشارات2008همه پژوهشگران
Mendeleyhttp://www.mendeley.comمدیریت استناد2008همه پژوهشگران
Scopushttps://www.scopus.com/اختصاص خودکار شناسه نویسنده

ارائه معیارهای استناد

فراهم آوری شاخص h

پوشش از Web of Science

1880

 

پلامکس متریکس (ادغام با اسکوپوس): شاخص سنجش اثرگذاری علمی

پلامکس شاخص های تحقیقاتی مناسبی را برای انواع محصولات علمی جمع‌آوری و آنها را به پنج دسته جدا طبقه‏ بندی کرده است. این پنج دسته شامل استناد(Citation)، استفاده(Usage)، جذب(Captures)، اشاره(Mentions)، رسانه اجتماعی(Social Media)  است. در این سنجش تاکنون 67 نوع محصول پژوهشی در نظر گرفته شده است که ردیابی آن توسط ID های مختلفی صورت می گیرد.

 

منابع:

صراف زاده، مریم: ارتباطات علمی در فضای مجازی؛ ضرورت حضور پژوهشگران در وب اجتماعی

مرکز اسناد علمی و اطلاع رسانی دانشگاه علم و صنعت – دفتر علم سنجی؛ شیوه ویرایش و ایجاد پروفایل پژوهشگران در اسکوپوس

Gasparyan, A. Y., Nurmashev, B., Yessirkepov, M., Endovitskiy, D. A., Voronov, A. A., & Kitas, G. D. (2017). Researcher and author profiles: opportunities, advantages, and limitations. Journal of Korean medical science32(11), 1749.‏

Manage Your Research Output (2021). https://guides.lib.uh.edu/ResearchOutput

https://plumanalytics.com/learn/about-metrics

 

 

 

پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید

X